02.0922 Лекція для групи 3А ОПП Лікувальна справа

 Лекція № 1: Вступ. Основні завдання та організація педіатричної служби в Україні. Роль фельдшера в організації профілактичної та лікувальної допомоги

дітям,

Педіатрія - наука про дитячі хвороби, яка вивчає анатомію, фізіологію! гігієну,   патологічні  процеси  в   організмі  дитини, вигодовування,

лікування і догляд за дитиною.

Дитиною називають особистість від народження до 18 років.

Основні обов'язки фельдшера дільниці:

1.    Патронаж вагітних (двічі на 28 і 36 тижні вагітності).

2.    Патронаж новонароджених і дітей першого року життя (наказ № 152-149)

3.   Виклик дітей диспансерної групи, дітей на проф. огляди, проведення
планових
щеплень.

4.    Санітарно - освітня робота серед батьків і дітей.

5.    Навчання матерів догляду за дитиною, контроль процесу розвитку дитини.

6.   Надання невідкладної медичної допомоги, організація планової і
екстреної госпіталізації, виконання лікарських призначень в умовах
ДІЛЬНИЦІ.

 

Основні обов'язки фельдшера дитячого закладу:

1.           Участь у проф. оглядах дітей (антропометрія, профілактичні щеплення,діагностичні проби, взяття матеріалу  для бак досліджень).

2.           Виявлення хворих дітей, організація карантинів, проведення дезінфекційних заходів.

 

3. Надання невідкладної долікарської допомоги.

 

Періоди дитячого віку. Центральна нервова система. Шкіра й підшкірна основа. Температура тіла.

Виділяють наступні періоди дитячого віку:

 

А. Внутрішньоутробний етап:

1.     Фаза ембріонального розвитку - від моменту запліднення до 9 тижня вагітності;

2.     Фаза плацентарного, фетального розвитку - з 9 тижня до 40 тижня вагітності;

Внутрішньоутробний період має велике значення, іде закладка і формування органів і систем на 1 фазі, якщо виникає дія шкідливих чинників, можливе виникнення грубих аномалій розвитку - ембріопатій. під час 2 фази плід росте і розвивається і під дією шкідливих чинників можуть виникати захворювання і аномалії розвитку, які називаються фетопатії. Окремо виділяють інтранатальний період, який виникає з початком переймів і закінчується після відокремлення дитини від матері. В цей період можливо виникнення травм дитини і її інфікування, гіпоксичних станів.

 

 

 

Б. Позаутробний етап:

 

1. Неонатальний період - перші 28 днів життя;

1)     ранній неонатальний період - від народження і перші 7 днів життя. В цей час дитина пристосовується до поза утробного життя, вчиться правильно дихати, самостійно харчуватися, підтримувати Т тіла, реагувати на чинники оточуючого середовища. В цей період виникають пограничні стани, які минають після пристосування дитини,або переходять в захворювання при неблагоприятних випадках.

2)     пізній неонатальний період - від 8 до 28 доби.

 

 

2.        Грудний період - від 29днів до 12 місяців. Період найінтенсивнішого зростання і розвитку дитини( вага потроюється, зріст збільшується у середньому на 25 см).

3.        Період раннього дитинства - від 1 до 6 - 7 років. Це нейтральний період коли продовжується достатньо інтенсивний розвиток дитини, формування імунного бар'єру, що супроводжується відносно високою захворюваністю. Всі органи і системи продовжують основне формування;

 

1)     переддошкільний період - 1 - 3 роки.

2)     дошкільний період - 4 - 7 років.

 

4.        Молодший шкільний вік - від 6 - 7 до 11 років. Характеризується високою здатністю дитини до навчання, закінченням формування основних органів і систем, вдосконалення імунної системи.

5.        Середній шкільний вік - від 12 до 14 років. Це період початку перебудови життєдіяльності організму, починають активуватися залози внутрішньої секреції.

6.  Період статевого дозрівання Або старший шкільний вік - від
15 до 18 років. В цей період організм повністю закінч;
дозрівання. Всі органи набувають закінченої максимальної
ваги. Темпи фізичного розвитку на цей період знов
пришвидшуються, виникають вторинні статеві ознаки. Повн,
формування дитини( закриття росткових зон, переформування
ендокринної і нервової систем закінчується до 20 років.

Центральна нервова система:на процес її формування ; розвитку впливають такі чинники, як харчування ( потрібно задовольняти за потребою дитини, воно має бути раціональні! за кількістю і складом), імпринтинг ( нерозривний контакт: мами і дитини), активне спілкування з дитиною всіх членів родини і підтримка спокійного мікроклімату в родині.

 

АФО НС у дітей:

1.    Головний мозок при народженні складає 1/8 ваги ( у
дорослого 1/40). Формування його закінчується протягом
перших 5 років життя.

2.     Спиний мозок при народженні важить 2 – б гр. До 5 років він утроює вагу, а к 20 рокам збільшується в 5 - 8 разів. Закінчує свій основний розвиток к 2 рокам життя.

3.     Перефірічна нервова система після народження виглядає, як пучки окремих волокон з незакінченою мієлінізацією. які погано проводять імпульси. Повне формування і мієлінізація закінчуються к на 2 - 4 роках життя.

4.     Вегетативна нервова система відносна сформована і активно працює. У дітей до 3 років фізіологічною являється симпатикотонія, а після парасимпатикотонія. 3 5-6 років встановлюється рівновага, яка може порушуватися в період статевого дозрівання і приводити до формування ВСД.

5.     Органи чуття повністю закінчують формування на 1 році життя. І за віком мають такі особливості: світлобоязнь( перші З тижні життя), косоокість (перші 2 міс життя), ністагм( 1 рік), низка гострота зору( 100% зір формується к 5 рокам).

6.     Формування умовних рефлексів можливе тільки під дією постійних подразнюючих чинників.

 

Шкіра і підшкірно - жирова клітковина:

1 .Шкіра дитини раннього віку богата кровоносними судинами, що придає її рожевий відтінок.

2.        Сальні залози добре сформовані ще внутрішньоутробно і добре функціонують.

3.        Потові залози сформовані, але потоутворення активно починається з 3 - 4 міс життя.

Волосся новонародженого немає серцевини і випадає на 1 році життя замінюючись постійним.

4.     Вії і брови слаборозвинені і досягають розвитку дорослих  в 5-6 років.

5.     Шкіра активно приймає участь в обміні віт Д під дією УФО.

6.     Терморегуляторна функція шкіри формується тільки к 4 тиждням життя.

7.     Підшкірна - жирова клітковина становить у нормі 12% ваги( у дорослого 8%).

8.     У новонародженого і дітей 1 року життя до складу жирової тканини входить бурий жир.

Температура  тіла підтримується  завдяки  роботі центра терморегуляції розташованого в гіпоталамусі. Найточнішою є температура  у прямій кишці, в нормі вона на 0,3 - 0,5°С  вище Т шкіри. Нормальна Т тіла новонародженого становить 36,6 - 37,5С, дітей старших за 1 рік як і у дорослих 36,6 - 36,9°С. Для дітей молодшого  віку  дуже  характерна  нестабільність процесів теплоутворення і тепловіддачі, що пов'язано, з незрілістю центра терморегуляції. Коливання добової температури у немовлят становить 1 – 1,5°С протягом доби.

Гіпертермічний синдром - це підвищення Т тіла понад 37,5 С Гіпотермія - це зниження Т тіла до 36,3°С і менш градусів.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

22.11. 2021 Лекція до теми Хвороби новонароджених

25.10 21Лекція "Новонароджена дитина та догляд за нею"

Підотовка до Крок Консультація №3 від 23.05.2020